چرا دریا آبی است ؟

همیشه رنگ رودخانه ها را در نقاشی هایم آبی می‌کشیدم.و این در حالی بود که هیچ گاه رودخانه‌ی آبی ندیده بودم.ولی در مورد دریا اطمینان داشتم که آبی است.مثل خیلی از کودکان هم سن و سالم برای من هم این سوال پیش آمده بود که چرا دریا آبی است. . . ولی آب بی رنگ است.اصلا چرا به این رنگ می‌گویند آبی.آب که رنگ ندارد.وقتی هم که از بزرگتر ها درباره‌ی آن سوال می‌کردم می‌گفتند چون عکس آسمان داخل آب می‌افتد و آسمان هم آبی است.( در باره ی این که چرا آسمان آبی است در سایت قبلی ام مطلبی نوشتم).اما قطعا این قانع کننده نبود. پس دریا در مواقع ابری بودن آسمان باید سفید باشد.که اینگونه نیست.درست است که وقتی آسمان ابری شد دریا هم دیگر آنقدر شفاف و درخشنده دیده نمی‌شود ولی مسلما رنگ آسمان را نیز به خود نمی‌گیرد.می دانستم این ویژگی به خود آب مربوط می‌شود و احتمالا این راز یا در جذب طول موجی خاص و یا در پراکندگی و از همین مسایل است. ولی توجیه علمی قابل قبولی پیدا نمی‌کردم.

تا اینکه چند روز پیش در حال تحقیق در باره‌ی میزان عوارض امواج تلفن همراه برای بدن انسان بودم.برای این کار ابتدا به دنبال عمق نفوذ این امواج در بدن انسان رفتم.برای سادگی بدن انسان را آب فرض کردم، و نتایجی در ارتباط با نفوذ امواج الکترو مغناطیسی در آب را جست و جو کردم.

در این ارتباط نموداری برای میزان جذب امواج الکترومغناطیس در آب پیدا کردم:

Absorption spectrum of liquid water

گودی داخل این نمودار من را بر آن داشت تا مسیر تحقیقاتم را کمی منحرف کنم .همین طور که مشخص است کمترین میزان جذب در آب برای طول موج های نور مریی رخ می‌دهد.(محور عمودی لگاریتمی است)

زمانی که در این مورد مقداری دقیق تر شویم و نمودار را برای طول موج های نور مریی بررسی کنیم به این نتیجه خواهیم رسید:

جذب نور مریی در آب

که اگر بخواهیم آنرا به شکل متفاوتی بررسی کنیم باید به میزان نفوذ طول موج های متفاوت در آب بپردازیم:


نفوذ نور در آب

همانطور که از نمودار ها و تصاویر بالا بر می‌آید کمترین میزان جذب نور در آب مربوط به نور مرئی می‌شود.و کمترین میزان جذب  در محدوده نور مرئی نیز مربوط به نور آبی و نیلی ( ۴۰۰ تا ۴۵۰ نانومتر )می‌شود.یعنی نور آبی بیشتر از بقیه‌ی طول موج ها در آب نفوذ می‌کند و طول موج هایی مثل قرمز و زرد در همان ابتدای کار جذب شده و حذف می‌شوند.(بیشترین میزان نفو‌ذ نور در آب دریا ۲۰۰ متر است )البته آنچه واضح است مقدار ذرات معلق در آب ، که البته در آب دریا کم هم نیست ، بر این روند تاثیر گذار است.به ویژه وجود پلانکتون ها و جلبک ها که نقش موثری در میزان نفوذ نور در آب برای طول موج های متفاوت دارد.که نمودار زیر به بررسی آب تمیز و آب آلوده اقیانوس می‌پردازد :

جذب نور در آب اقیانوس

البته عامل موثر دیگر میزان عمق آب است که در این رابطه اطلاعات دقیقی به دست نیاوردم.


طبق نمودارها جذب نور آبی کمترین مقدار را داره پس این امکان رو فراهم می کنه که درصد زیادی از نور آبی ( نسبت به حالت اول که یک سری از طول موج ها گسیل شدند ) پراکنده بشه و این همون مطلبی میشه که میگی قانع کننده نیست.
در اثر پراکندگی هست که نوری که نفوذ کرده در داخل آب میتونه به چشم ما برسه.اگه نور داخل آب پراکنده نمی‌شد اونقدر پایین می‌رفت تا کلا جذب بشه یا به یک جسمی (مثلا ته دریا) بخوره و برگرده.که در این حالت آب دریا به رنگ سیاه و یا (در اعماق کم) به رنگ ته دریا بود.
اما این که نور آبی بیشترین شانس رو برای گریز از جذب داره باعث میشه که بعد از پاکندگی های متعدد بتونه به چشم ما برسه.و باعث میشه که ما آب رو آبی ببینیم.

بدک نبود.
جذب یا گسیل طول موج های امواج الکترومغناطیسی بستگی به ترازهای انرژی اوربیتال های مولکولی (پیوندهای سیگما، پای ، سیگما استار ، پای استار ) داره

اگه ممکنه درباره این پیوندا کمی بیشتر توضیح بدید.
کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
Designed By Erfan Powered by Bayan